12 فوریه 2024- محققان با یک تجزیه و تحلیل جدید، نشانگرهای زیستی را شناسایی کرده اند که به طور قابل توجهی پیش بینی خطر قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. آیا این بیومارکرها می توانند نحوه غربالگری افراد مبتلا به دیابت را برای بیماری قلبی تغییر دهند؟

در حالی که پیشرفت‌های چشمگیری در مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) در میان افراد مبتلا به دیابت به‌ویژه با توسعه داروهایی مانند SGLT-2s و GLP-1s رخ داده است، پیش‌بینی اینکه چه کسی به این بیماری مبتلا خواهد شد، همچنان چالش برانگیز است.

به طور گسترده مشخص شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد بدون دیابت دو برابر بیشتر در معرض ابتلا بهCVD هستند. اما چگونه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند افرادی را که در معرض بالاترین خطر بیماری قلبی هستند، شناسایی کنند؟

پیش از این، از امتیاز خطر برای تخمین خطر ابتلا به بیماری قلبی در یک فرد استفاده می شد. برای محاسبه ی امتیاز خطر، از یک پرسشنامه‌ی ساده در مورد عواملی مانند سن، جنسیت، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا برای تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی در فرد، استفاده می شد.

با این حال، امتیاز محاسبه شده بر اساس این عوامل خطر CVD سنتی، در جمعیت‌های مختلف و در میان افرادی که قبلاً حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی مزمن قلبی داشته‌اند، مفید نمی باشد.

در یک تجزیه و تحلیل جدید، محققان 13 نشانگر زیستی را شناسایی کردند که به طور قابل توجهی پیش بینی خطر بیماری های قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. بیومارکرها مولکول‌هایی در بدن هستند که فرآیندهای طبیعی یا غیرطبیعی مانند عملکرد سالم یک عضو یا وجود بیماری را نشان می‌دهند.

یافته های کلیدی این مطالعه

کارشناسان دانشگاه جانز هاپکینز، دانشگاه لوند در سوئد و دانشگاه چینی هنگ کنگ، تفاوت بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را که به CVD مبتلا شده بودند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، بررسی کردند.

در مجموع، محققان 195 نشانگر زیستی را در بیش از 400 مطالعه منتشر شده از سال 1990 به بعد تجزیه و تحلیل کردند. به طور کلی، نشانگر زیستی "NT-proBNP " بالاترین ارزش پیش بینی و سازگاری را در بین مطالعات داشت، بطوری که سطوح بالاتر NT-proBNP با خطر بیشتر CVD مرتبط بود.

سایر نشانگرهای زیستی امیدوارکننده برای بیماری های قلبی عروقی شامل تروپونین-T  (TnT)  و آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری کرونر (CCTA) بود.TnT ، پروتئینی است که در عضله قلب یافت می شود. هنگامی که عضله قلب آسیب می بیند، معمولاً به دلیل حمله قلبی، در گردش خون قابل یافت می شود.CCTA ، یک تست بیومارکر تصویربرداری است که پلاک و انسداد شریان‌هایی که خون را به عضله ی قلب می رسانند، نشان می‌دهد.

نشانگر زیستی NT-proBNP چیست؟

به نظر می رسد چیزی خارج از یک فیلم علمی تخیلی باشد، اما پپتید ناتریورتیک نوع پرو B اِن ترمینال یا NT-proBNP، پروتئینی است که توسط قلب و عروق خونی ساخته می شود.

هنگامی که قلب برای پمپاژ خون مجبور است بیش از حد معمول کار کند، سطوح بالایی ازNT-proBNP  تولید می شود.NT-proBNP ، ماده‌ای برای ساخت پروتئین دیگری به نام پپتید ناتریورتیک مغزی (BNP) است که با کاهش فشار خون به کاهش بار کاری قلب کمک می‌کند.NT-proBNP  وBNP  با هم، بیومارکرهای اولیه ی نارسایی قلبی هستند.

نشانگر NT-proBNP، در حال حاضر به طور گسترده برای نظارت بر نارسایی قلبی استفاده می شود- نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب برای پمپاژ خون اکسیژن دار کافی برای نیازهای روزانه بدن مشکل دارد. محققان همچنین خاطرنشان کردند که NT-proBNP ممکن است برای پیش بینی بیماری قلبی در جمعیت عمومی مفید باشد.

کلام پایانی

به گفته ی محققان، این تجزیه و تحلیل یکی از جامع ترین بررسی ها در مورد تخمین خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

محققان با تمرکز بر پیش‌بینی‌کننده‌های پیامدهای "سخت" - مانند حملات قلبی و سکته مغزی - توانستند نشانگرهای زیستی را بیابند که می‌توان از آن‌ها برای شناسایی افراد در معرض بالاترین خطر حوادث قلبی عروقی بطور بالینی استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل های آینده ممکن است قادر به شناسایی عوامل پیش بینی کننده بیماری قلبی اولیه باشد که می تواند منجر به پیشگیری بهتر از CVD شود. در نهایت، مداخله ی زودهنگام همراه با مدیریت قند خون می تواند منجر به نتایج بهتری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

یکی از محدودیت‌های اصلی این تحقیق این بود که اکثر شرکت‌کنندگان در مطالعات مورد بررسی اروپایی بودند، بنابراین نتایج ممکن است برای سایر جمعیت‌ها صدق نکند.

به طور کلی، این یافته ها پتانسیل تغییر مراقبت های پزشکی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در آینده دارند. به طور خاص، کشف و تأیید بیومارکرها ممکن است پزشکی دقیق - درمان شخصی بر اساس ویژگی های منحصر به فرد هر شخص، نشانگرهای زیستی و خطرات عوارض مختلف برای هر فرد- را امکان پذیر کند.

منبع:

https://diatribe.org/make-way-biomarkers-predicting-heart-disease-type-2-diabetes